Simple, Denim atau Blogskin Template??

Salam.



Entry ni kali nih nak mintak maaf sebenarnya. Minta maaf kat kawan kita Jannah sebab tak siapkan header dia lagi. Kat Cik iedah sebab belum siapkan blog dia. Hehe. Busy sikit. Busy berjalan. Hehe..

Sebenarnya ada a few blogger lagi mintak kita buat kan blog, tapi sorry sangat-sangat sebab sekarang tengah mood merewang. So tak lekat kat rumah. Yang kawan-kawan sendiri pun tak sempat nak siap.

Lagi satu, susah kalau nak buat blog orang yang just kenal kat social network nih. Bukan apa, kita buat blog suka-suka je.. Kita bukan pro macam orang yang betul-betul pandai buat tu. Kita pun tengok tuto orang. May be orang suruh kita buat sebab kita memang tak ambek upah. Gila nak ambek upah? Kita buat pun biasa-biasa je haa... Just untuk suka-suka.

This weekend kita ada hal. So memang tak boleh nak edit blog siapa-siapa. Lepas nih kalau kita bosan-bosan kita buat okeh. Tapi sebelum tu kita nak bagi tahu ni...

Macam ni, blog ni ada 3 jenis template tau. First is denim tempale, second is template yang memang blogger punya,simple template nama dia and third is blogskin. Biasanya kawan-kawan kita yang mintak tolong cantikkan blog diorang tak tahu sangat pasal template nih.. Kalau dah reti, tak adalah mintak tolong kan kan.

Ok, sekarang ni kita pakai blogskin. Biasanya kita pakai simple template. Tapi hari tu kita tak boleh nak tukar font semua. Rupanya kat google crome tak boleh. Kena guna Firefox. Kita tak suka sangat guna Firefox sebab ada benda yang tak jadi kalau view dengan Firefox.. Mula-mula nak try denim template, tapi kita tak jumpa pulak.So, dengan itulah kita belajar guna blogskin.. Mula-mula kita ingat blogskin ni susah, rupanya kalau dapat kenal code memang seronok.. (Kita memang gian main code)

Kita suka blogskin sebab dia kemas. Lepas tu kita tak payah buat banyak kerja. Ada banyak blogskin cantik-cantik kat sini

Hari tu kita buat blog kawan kita guna blogskin, then dia nak edit/tambah dia tak pandai. So kita terpaksa buat balek lah.. Kita tak kisah, tapi sejak-sejak dah pandai guna blogskin,kita malas pulak nak pakai simple template. Hehe..

Simple template ni kalau ikutkan senang sebenarnya sebab dia ada bahagian layout sendiri. Tapi nak jadikan macam kita nak tu lah kena cari banyak tuto. Lepas tu kadang-kadang code kita tak sama pulak dengan orang tu.. Kalau orang betul-betul pro,mungkin dah hafal code, tapi kita ni pun suka-suka je..

Panjang pulak kita bebel kan. Lepas ni, kalau kawan-kawan kita nak mintak kita buatkan blog, please tolong pilih template dulu ya.. Lepas tu bagi kita apa yang nak letak. Kalau blog sendiri kita memang suka buat percubaan, tapi kalau blog orang,kita mesti nak buat lagi bagus kan bagi orang puas hati..

Ataupun, kalau korang nak try buat sendiri kita bagi satu link ni. Kita banyak jugaklah rujuk tuto dia.. Tuto dia bagus.. SINI.


No comments: